Українська мова (19.03.2020)
Тема: СПОСТЕРЕЖЕННЯ
ЗА ВЖИВАННЯМ ДІЄСЛІВ НЕОЗНАЧЕНОЇ ФОРМИ У ПРИКАЗКАХ І ПРИСЛІВ'ЯХ, ПОРАДАХ,
ІНСТРУКЦІЯХ. ПОБУДОВА ПОРАД, ІНСТРУКЦІЙ
Мета: вчити учнів добирати
неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах, використовувати неозначену
форму в побудові навчальних текстів-інструкцій, порад; спонукати учнів до
навчання; виховувати любов до української мови.
Прошу звернути увагу, що цієї теми у підручнику немає. Просто прцюємо в зошимті
ХІД УРОКУ
I.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів'ями
— Прочитайте, поясніть
зміст. Спишіть. У дієсловах виділіть закінчення, усно поставте до них питання.
Підкресліть дієслова у неозначеній формі, що мають протилежне значення.
1) Спершу треба розсудити,
а тоді робити. 2) Краще добре робити, ніж гарно говорити. 3) Погане слово краще
проковтнути, ніж промовити. 4) Легко говорити, та не так легко зробити.
2. Каліграфічна хвилинка
З зад ду ззаду
— Уведіть слово у речення.
Доберіть спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови.
3. Словникова робота
Гра «Склад загубився»
лі...руч
мі...нець
дисцип...на
кі...метр
III.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви
закріпите і поглибите знання про неозначену форму дієслова.
IV.
УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Добери синоніми»
— До поданих дієслів
неозначеної форми доберіть синоніми, виділіть закінчення.
Бажати, ясніти, радіти,
забавляти, перемагати.
Слова для довідок: бавити, вигравати,
світліти, хотіти, веселитися.
2. Словотворча робота
— Від неозначеної форми
дієслів, що відповідають на питання що робити?, утворіть за допомогою кількох
наведених префіксів дієслова, які б відповідали на питання що зробити?.
Запишіть їх. Позначте префікси.
Префікси: про-, по-, з-,
пере-, до-, за-.
Що робити?
|
Що зробити?
|
Садити
|
посадити, пересадити
|
малювати
|
|
лазити
|
|
сміятися
|
|
співати
|
|
4. Робота в парах
Гра «Математична граматика»
НА + ГО + РІХ - IX + ОДИ + ТИН - Н = ...
В + МИР - Р + ТИСК - К + Я
= ...
ВИ + ВЕРХ - X + НУ + ТИР - Р + СЬК - К = ...
5. Гра «Знайди дієслова в
дієсловах»
Зрозуміти, здобути,
намилитися.
— Поставте питання до
поданих і утворених дієслів.
6. Робота в парах
— Продовжте прислів’я,
добираючи дієслова неозначеної форми.
· Добре того вчити, хто хоче
все... (знати).
· Що знати і вміти — за
плечима... (ке носити).
· Розуму не позичити і за
гроші... (ке купити).
· Хочеш знати — не соромся...
(питати).
7. Робота в групах
— Дієслова в неозначеній
формі вживаються не тільки в усній народній творчості, але й під час складання
пам’яток, порад, текстів-інструкцій.
Уважно прочитайте поради і
знайдіть у них дієслова в неозначеній формі.
Поради для школярів
1. Книжку треба тримати в
чистоті.
2. Сторінки слід
перегортати за верхній ріжок.
3. Не можна виривати з
книжки аркушів.
4. Кожен учень повинен
берегти свій підручник.
— Згадайте, що таке
інструкція. (Інструкція — вказівка на порядок і засоби виконання певної роботи,
користування приладами, інструментами.)
— Прочитайте
текст-інструкцію щодо виготовлення персонажів для пальчикового театру і
знайдіть у ньому дієслова в неозначеній формі.
1. Склади тканину навпіл.
Вибери викрійку та прикріпи її шпильками до тканини.
2. Вирізавши деталі,
отримаєш 2 тулуба, 2 вуха.
3. Уклади вушка між двома
деталями тулуба. З’єднай деталі, прошивши швом «уперед голку».
4. Із ґудзиків, бісеру,
клаптиків тканини зроби очі та мордочку.
— За такою схемою можна
виготовити будь-якого пальчикового персонажа.
— Навіщо потрібно вміти
складати інструкцію?
— Складіть поради,
роз’яснення (інструкції), як провести гру, виготовити іграшку тощо.
8. Самостійна робота
— Утворіть від поданих
дієслів неозначену форму за зразком.
Ходжу — ходити; любив;
радів; пишу; працював; зробив; пішов; стелить; вирувати; зашумів, прокинулися;
потягнулися; забринів; котилася; прийшов.
V.
ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що таке дієслово?
— З якою частиною мови
найчастіше пов’язане дієслово? Наведіть приклади.
— Яким членом речення
виступає дієслово? Наведіть приклади.
— Що таке неозначена форма
дієслова? Наведіть приклади.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти інструкцію як правильно поводитись під час карантину
Немає коментарів:
Дописати коментар