Природознавство (19.03.2020)
Тема: Природне паливо та його запаси в Україні.
Мета: розповісти учням про
природне паливо та його запаси в Україні, про використання енергоносіїв
людиною; розкрити значення горючих корисних копалин у житті людини; розвивати
пізнавальний інтерес, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до джерел
ресурсів людства.
Хід уроку
I.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання
для повторення з рубрики «Перевір себе» (с.109)
2. Бліцопитування
• Копалини називають
корисними, тому що...
• Скупчення корисних
копалин в землі називають...
• Якщо видобуток корисних
копалин ведеться відкрито — на повітрі, то подібний спосіб добування
називають...
• Риють шахти при видобутку
корисних копалин при... способі добування.
3. Тестування
РЕЗУЛЬТАТИ ПРИСЛАТИ МЕНІ НА
ВАЙБЕР.
У вигляді: 1 – а
2 – б і
так далі
1. Які з корисних копалин використовують у будівництві?
а) Пісок, глина;
б) граніт, торф;
в) кам’яне вугілля, поварена сіль.
2. Які з корисних копалин служать паливом?
а) Залізна і мідна руди;
б) кам’яне вугілля, природний газ;
в) алюміній, золото.
3. Які корисні копалини добувають за допомогою бурових
установок?
а) Мармур, граніт;
б) природний газ, нафта;
в) золото.
4. Люди якої професії відшукують родовища корисних
копалин у природі?
а) Лікарі;
б) геологи;
в) будівельники.
5. Навіщо люди збирають металобрухт?
а) Щоб зберегти запаси руди;
б) для очищення території від сміття.
6. Доповніть визначення, вставляючи пропущене слово.
а) Місце, де залягають корисні копалини, називають...
б) Корисні копалини, які добре горять і при цьому
виділяють багато тепла, називають...
в) Корисні копалини, з яких отримують метали,
називають...
7. До горючих корисних копалин належать:
а) вугілля;
б) глина;
в) граніт;
г) мармур.
8. Для будівництва будинків найчастіше використовують:
а) пісок;
б) вапняк;
в) крейду;
г) залізну руду.
9. Які властивості характерні для глини?
а) Не має запаху;
б) має своєрідний запах;
в) при підсиханні розсипається;
г) при підсиханні твердне;
д) у воді не намокає;
е) у воді намокає;
ж) добре пропускає воду;
з) погано пропускає воду.
10. Яка корисна копалина не тоне у воді?
а) Нафта;
б) торф;
в) кам’яне вугілля.
11. Яку корисну копалину людина використовує як паливо,
будівельний матеріал і добриво?
а) Нафта;
б) торф;
в) кам’яне вугілля.
12. Найтвердіша і міцніша корисна копалина, яка
використовується у будівництві,— це:
а) вапняк;
б) граніт;
в) нафта;
г) крейда.
4. Бесіда
— Що ви уявляєте,
вимовляючи слово вогонь?
— Звідки і з чого береться
вогонь, тепло?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ
ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви
дізнаєтеся про природне паливо та його запаси в Україні, про використання
енергоносіїв людиною
IV.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами
розповіді
— Для найрізноманітніших
потреб людини потрібне паливо. Які види палива вам відомі? (Дрова, вугілля,
торф, газ)
— Як ви вважаєте, чим
раніше опалювалися будинки? (Дровами, деревиною)
— Чому зараз не опалюють
деревиною? (Винищувалися ліси, дрова не могли виділяти потрібну кількість
теплоти і забруднювали будинок.)
— Що замінило дрова?
(Кам’яне вугілля, буре вугілля, торф)
— Чому всі вони споріднені?
(Усі утворилися із залишків рослин)
— Кам’яне вугілля, буре
вугілля, торф утворилися із залишків рослин, що утворили шари, спресувалися і
без доступу повітря обвуглювалися, а не згнивали. Але головне диво в іншому,
адже ці рослини законсервували у собі світло і тепло Сонця, які прийшли на
Землю мільйони років тому.
— Чи погоджуєтеся ви з
думкою, що енергія — основа життя на планеті?
— Які види енергії вам
відомі?
— Які ваші дії впродовж дня
вимагають енергії? Який вид енергії ви витрачали, виконуючи ту або іншу дію?
— Споживання енергії
людством безперервно зростає. Різниця між людиною кам’яного віку і сучасною
людиною величезна, особливо у використанні енергії. Чи стало на Землі більше
енергії? Ні! Вона стала доступнішою, але її не стало більше, ніж раніше.
Кількість енергії у природі постійна.
Властивість енергії
переходити з одного виду в іншу людина використовує давно.
Декілька мільйонів років
назад люди навчилися використовувати вогонь. Вогонь давав їм тепло і світло,
був зброєю проти ворогів і диких звірів, лікувальним засобом, помічником у
землеробстві, консервантом продуктів. Упродовж багатьох років вогонь
підтримувався шляхом спалювання рослинних енергоносіїв (деревини, кущів,
очерету, трави, сухих водоростей тощо), а потім була виявлена можливість
використовувати для підтримки вогню викопні речовини: кам’яне вугілля, нафту,
торф.
Отже, найважливіше природне
паливо — нафта, газ, вугілля, торф.
Посилання на відеоролик за темою
2. Робота з фізичною картою
України
— Подивіться на карту
України. Якими значками позначені родовища кам’яного вугілля, нафти, торфу,
природного газу?
— Запам’ятаємо найбільші
родовища:
вугільні басейни: Донецький
басейн, Львівсько-Волинський басейн;
родовища нафти:
Прикарпаття, Донецько-Придніпровський район;
родовища газу:
Дніпровсько-Донецька область;
торф’яні родовища:
Передкарпаття, Закарпаття, Поділля.
3. Робота за підручником
(с. 110-112)
Учні відповідають на
запитання на с. 110.
— Які види природного
палива добувають в Україні?
— Що ви дізналися про торф?
— Як його добувають?
— У яких областях України
найбільші запаси торфу? Як ви вважаєте, чому?
— Де іще використовують
торф?
— Що ви дізналися про
кам’яне вугілля?
— У яких областях України є
значні запаси цього топлива?
— Яким способом його
добувають?
— Учні працюють за
завданнями підручника нас. 111.
— Чому нафту називають
чорним золотом?
— Де її використовують?
— Назвіть властивості
нафти.
— Назвіть властивості
природного газу.
— Де в Україні найбільші
родовища нафти і газу?
— Яка роль паливних
корисних копалин для людини?
Учні працюють за завданням
підручника нас. 111.
— Розкажіть, про що ви
прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте
висновки на с. 112.
— Якими словами ви
збагатили на уроці свій словник?
V.
УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
— Знайдіть помилки у поданих твердженнях.
Більшість корисних копалин
рідкі.
Родовищами називаються
місця, де зберігають корисні копалини. Нафту добувають у кар’єрах.
Як добриво для рослин
використовують кам’яне вугілля. Вивчають корисні копалини і відшукують родовища
біологи.
Відповіді:
2. Гра «Так чи ні?»
— Кам’яне вугілля — це
рідка корисна копалина. Так чи ні? (Ні. Це горюча корисна копалина.)
• Природний газ — це
газоподібна корисна копалина. Так чи ні? (Так.)
• Нафта — це рудна корисна
копалина. Так чи ні? (Ні. Це горюча корисна копалина.)
• Пісок — це горюча корисна
копалина. Так чи ні? (Ні. Це нерудна корисна
копалина.)
• Кам’яне вугілля утворилося
із решток рослин. Так чи ні? (Так.)
• Нафта утворилася у
результаті виверження вулканів. Так чи ні? (Ні.)
• Нафта потрапила на Землю з
космосу. Так чи ні? (Ні.)
VI.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
— Що нового ви дізналися
про паливні корисні копалини? (їх властивості, де добувають, як використовують)
— Для чого вам знадобляться
знання, отримані на сьогоднішньому уроці?
— Біжать по дорогах
автомашини, гуркочуть трактори на полях, летять літаки у небі, залізницею мчаться тепловози, плавно розтинаючи
води, пливуть кораблі. Яка корисна копалина допомагає людині привести в рух ці
машини? (Нафта)
— Підкресліть правильну
відповідь на запитання, з чого утворився торф: з глини, з каміння, з відмерлих
решток вологолюбних рослин.
— Чи можете ви зробити свій
внесок у справу бережливого ставлення до корисних копалин?
VII.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 110-112). Зошит с. 62
Запропонувати шляхи
збереження горючих корисних копалин.
Пол ночи ищу властивості глини, потому как в учебнике их нет.
ВідповістиВидалити