Українська мова 26.03.2020
Тема: Дієслова теперішнього часу
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Згадайте все, що ви знаєте
про дієслово.
ІІ. Самомтійна робота
1. Від наданих слів в
неозначеній формі утворити усі часові форми.
Бажати
—_________________________________
Чути
—___________________________________
2. Змінити подані дієслова
за особами.
Я бажаю.
ти____________
він___________
ми______________
вони_____________
3. З дієсловом бережи склади спонукальне речення із звертанням.
______________________________________________________________________________________________________________
4. До поданих іменників
дібрати дієслова.
Учень —
читає,_________________________________________
Змія - …., ….___________________________________________
IІІ. Повідомлення теми і
завдань уроку.
— На сьогоднішньому уроці
ми працюватимемо з дієсловами теперішнього часу. Спостерігатимемо, як
змінюються дієслова теперішнього часу і як можна визначити особу і число
дієслова.
ІV. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Каліграфічна хвилинка.
пере ере епл плив переплив
переплив
Хто переплив море, той знає
про горе.
— Підкресліть дієслова,
вжиті у прислів'ї.
— Визначте, (надпишіть над
словом) в якому часі ужито ці дієслова.
— Яке із них підходить до
теми сьогоднішнього уроку? Чому?
— Як ви розумієте це
прислів’я?
2. Робота з таблицею
змінювання дієслів теперішнього часу (або за таблицею вправи 290).
а) Розгляд таблиці «Змінювання дієслів теперішнього
часу в однині і множині».
б) Спостереження за зміною закінчень дієслів
теперішнього часу під час змінювання за особами і числами.
Висновок. Особу і число можна
визначати за допомогою займенника, питання та закінчення дієслова.
— Наведіть власні приклади
дієслів теперішнього часу.
— Змініть їх за особами і
числами, можна скористатись таблицею на с. 147.
3. Тренувальна вправа (вправа 291)
— Дієслова поставте в усіх
особах формах теперішнього часу. Запишіть та позначте закінчення.
Наприклад:
— Складіть і запишіть
словосполучення з усіма особовими формами однини і множини одного з дієслів (за
вибором).
Наприклад:
крою плаття
|
кроїмо плаття
|
кроїш плаття
|
кроїте плаття
|
кроїть плаття
|
кроять плаття
|
4. Вибіркове списування з
граматичним завданням (вправа 292).
а) Читання вірша.
б) Виписування
дієслів-синонімів.
в) Визначення особи і числа
виписаних дієслів.
г) Відшукування дієслів у
переносному значенні.
ґ) Звуко-буквений аналіз
дієслова дзвенить (завд.3).
5. Вибірковий диктант.
— Випишіть дієслова
теперішнього часу.
Ось місяць січень кличе мороза,
морозить лиця, щипає носа.
А місяць лютий вітрами дує,
на водах з льоду мости
будує.
Березень-місяць льоди
полонить —
весняну пісню річка
задзвонить.
— Поставте питання до
дієслів теперішнього часу, виписаних з вірша.
— У якому числі вжито ці
дієслова?
— Якої особи стосується
дія? ( підказка 3-їособи, тому що слово січень можна замінити займенником він.)
— То як можна визначити
особу і число дієслова?
Висновок. Особу і число
дієслова можна визначити за допомогою займенника та запитання.
6. Вивчення правила (с.
148).
V.
Осмислення, узагальнення та систематизація знань.
Впр 293 Читання вірша,
заміна неозначеної форми, що в дужках, дієсловами теперішнього часу.
VI. Підсумок
уроку.
— Які граматичні
характеристики дієслова ви вже знаєте? (Неозначена форма дієслова, час, число)
— Дієслова якого часу ми
вивчали на сьогоднішньому уроці? (Теперішнього часу.)
— Як змінюються дієслова
теперішнього часу? (За особами і числами.)
— Як визначити особу і
число дієслів теперішнього часу? (За допомогою займенника, питання та
закінчення дієслова.)
VIII. Д.З
С. 148 — правило, вправа
294
Немає коментарів:
Дописати коментар